Wednesday, June 17, 2020
طراحان چه چیزی باید در مورد تجربه کاربری بدانند
Thursday, June 11, 2020
نکات بروزرسانی مقالات برای بهبود سئو
در اوایل سال ۲۰۰۰ بود که کسب و کارهای بزرگ به ارزش ارائه مقالات تخصصی و تولید محتوا (متنی،صوتی،تصویری) پی بردند و در بازاریابی دیجیتال از آن به عنوان یک بازوی قدرتمند برای افزایش فروش، بالا بردن نرخ تعامل و افزایش آگاهی از برند استفاده کردند.
معیار حذف یا به روزرسانی مقالات چیست؟
پس از جمع آوری این اطلاعات باید به بررسی و مقایسه مقالات بپردازید تا بتوانید در مورد حذف و یا بروزرسانی آنها تصمیم گیری کنید برای این کار من پنج معیار مهم را به شما معرفی می کنم تا این کار سخت را به راحتی انجام دهید.
معیار اول: محتوای من تا چه میزان برای کاربر مفید و کاربردی است؟
معیار دوم: محتوای من تا چه میزان ارزشمند است؟
معیار سوم: محتوای من ایراد فنی دارد؟
در همه ی وبلاگ ها حتی وبلاگ خودمان هم قطعا مقالاتی وجود دارد که از نظر کیفیت محتوا در سطح بالایی قرار داشته باشند اما به دلایلی از لحاظ فنی مثل نکات نگارشی، داشتن عکس های جذاب و مرتبط، لینک سازی داخلی خوب و … دچار ضعف باشند. این محتواها که اغلب دردسته مقالات قرار میگیرند پاسخ این سوال میباشند.
معیار چهارم: محتوای من با موضوع کاری من در ارتباط است؟
محتوای شما قطعا باید با موضوع وبسایت و حوزه کاری شما مرتبط باشند در غیر این صورت دلیلی برای نگهداری این مقالات وجود ندارد. حتی محتوایی که دارای ارزش افزوده است اگر با حوزه کاری شما در ارتباط نباشد، بهتر است از سایت حذف شده و محتوایی مرتبط و با کیفیت با آن جایگزین شود.
معیار پنجم: موضوع و یا متن محتوای من تکراری است؟
نتیجه گیری اول
۱) ارتقا کیفیت محتوا و اصول نگارشی
اولین کاری که خود من برای بروزرسانی مقالات انجام میدهم، اصلاح مقالات از لحاظ نگارشی است، رعایت قواعد نگارشی، بهبود جمله بندی، رعایت اصول پاراگراف بندی و… از مجموعه کارهایی است که شما در قدم اول میتوانید برای محتواهای ارزشمند قدیمی خود به کار ببرید.
۲) بهبود سئو مقالات
۳) بهبود وضعیت ظاهری مقالات
متمایز کردن رنگ زیر عنوان ها، جمع بندیها و نکات، اضافه کردن تصاویر یا ویدئو به محتوا، بهبود پاراگراف بندی و… از مواردی است که در مرحله سوم باید به بهبود آن بپردازید.
۴) اضافه کردن اطلاعات جدید به محتوا ( بروزرسانی محتوایی)
طبق تجربه یکی از مهم ترین فاکتورهایی که گوگل به آن توجه بسیار دارد به روز بودن مقالات است. در اصل بعد از مدتی کاربران و گوگل نسبت به مقالاتی که اطلاعات به روز و دسته اولی ندارند، بی اعتماد می شوند. پس یکی از بهترین روش ها برای بازگرداندن مقالات قدیمی بروزرسانی محتوایی آن هاست.4
این کار نه تنها رتبه مقاله شما را در کلمات کلیدی ارزشمند حفظ می کند بلکه تا حدود ۷۴ برابر شانس شما را برای جذب بازدید کننده افزایش می دهد.اضافه کردن اطلاعات جدید، قوانین، رویدادها و … از جمله کارهایی است که شما می توانید برای بهبود محتوایی مقالات قدیمی خود به کار ببرید.
۵) انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی
اگر زمان و هزینه ای برای بهبود محتوای خود صرف کردید بهتر است محتوای خود را با این شکل جدید در اختیار عموم بگذارید، برای اینکار توصیه می کنم حتما با تغییر تاریخ انتشار، مقاله را در صفحه اول سایت خود نیز به اشتراک بگذارید.
۶) جمع بندی دوم + گام آخر
منبع مقاله فوق سایت آمانج آکادمی: https://amanjacademy.com/seo-training/
Tuesday, June 9, 2020
آنچه برنامه نویسان باید در مورد vue js بدانند!
جاوا اسکریپت به وب سایت جان و رفتار میبخشد
در این قسمت از مجموعه مقالات آشنایی با فریم ورک های جاوا اسکریپت، من قصد دارم شما را با فریم ورک بسیار محبوب Vue.JS که بسیاری از برنامه نویسان از آن برای پیشبرد اهداف خود در پروژه های مختلف استفاده میکنند، آشنا سازم.
آنچه در این نوشته خواهیم داشت
معرفی فریمورک Vu، js
Vue js یک فریمورک متن باز با زبان javascript میباشد که از آن برای توسعه و بهبود رابطهای کاربری استفاده میشود. Vue.js برای اولین بار در دسامبر سال ۲۰۱۳ توسط ایوان یو که یکی از کارمندان سابق شرکت گوگل بود، ارائه شد. ایوان یو که در سمت پیشین خود از فریم ورک Angular js در پروژه ها به عنوان توسعه دهنده استفاده میکرد، تصمیم گرفت تا فریمورکی برای استفاده در پروژههای خود خلق کند که به اندازه Angular قدرتمند و در عین حال انعطافپذیر و همه فن حریف باشد.
در اصل برنامه نویسان میتوانند در ساخت اپلیکیشن های تحت وب تک صفحهای، ساخت و طراحی وبسایتهایی در مقیاس بزرگ و حتی ایجاد کامپوننت برای سایر قسمت های یک پروژه از Vue.js استفاده کنند.
ویژگیهای منحصر به فرد Vue.js
با توجه به گسترش و پیشرفت زبانهای برنامهنویسی در بخش های گوناگون شما برای توسعه و بهبود رابط کاربری گزینههای زیادی دارید که می توانید از هرکدام از آنها با توجه به هدفی که در سر دارد یا پروژه ای مشغول انجام آن هستید بهترین آن ها را انتخاب کنید.پس بدون معطلی با هم به مطالعه ویژگیهای ممتاز فریم ورک Vue.js میپردازیم:
۱) مستندات بسیار جامع
هر چیزی که شما برای کدنویسی با فریمورک Vue.js به آن نیاز داشته باشید از موضوعات و مباحث ساده و مقدماتی تا کدهای نمونه، سوالات، روشهای خطایابی، API و… همگی در مستندات سایت Vue.js موجود می باشد، شما میتوانید برای دسترسی به این مستندات به سایت Vue.js.org یه نگاهی بیاندازید.
۲) آموزش ساده
برنامه نویسانی که به جاوا اسکریپت تسلط دارند به راحتی و با صرف چند ساعت برای آموزش Vue.js میتوانند یک پروژه متوسط تولید کنند که این موجب امیدواری و هیجان بیشتر برای یادگیری میشود. در نتیجه Vue.js بهترین انتخاب برای برنامهنویسان با تجربه جاوا اسکریپت و حتی برنامهنویسان کم تجربه میباشد.
۳) جامع بودن
۴) انعطاف پذیری، حجم کم، سرعت بالا
کدهای نوشته شده با فریم ورک Vue.js قابل استفاده در هر پروژه ای هستند، بیش از ۸۱٪ از توسعهدهندگان تاکید کردهاند که این ویژگی Vue.js مهمترین دلیل آنها برای استفاده از این فریمورک میباشد. همچنین Vue.js نسبت به React Native و Angular حجم کمتر و در عین حال سرعت بالاتری نیز دارد.
بهترین کتابخانههای فریم ورک Vue js
۲) IView: این کتابخانه ابزاری برای توسعه UI ویجتها و کامپوننتها است. با استفاده از این کتابخانه میتوانید کدهایی تمیز و قابل ذخیره سازی داشته باشید.
۳) Vuetify: برای ساخت کامپوننت هایی با قابلیت استفاده مجدد میتوانید از کتابخانه Vuetify استفاده کنید. این کتابخانه از طراحی متریال گوگل بهرهمند بوده و با تمامی مرورگرهای مدرن از جمله Safari 9 و IE11 نیز سازگار است.
۴) Mint UI: این کتابخانه رابط کاربری موبایل با کامپوننتهای Css و Js است. اگرچه این کتابخانه در کشور چین ساخته شده اما ترجمه انگلیسی مستندات آن نیز موجود است. سادگی و حجم بسیار کم این کتابخانه از علتهای محبوبیت آن است.
پیش نیازهای یادگیری Vue js
منبع: https://amanjacademy.com/javascript-tutorial/
Friday, June 5, 2020
معرفی رشته گردشگری به توصیه دکتر یعقوبی
اگر قصد انتخاب رشته دارید و به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد رشته گردشگری هستید، خواندن مقاله معرفی رشته گردشگری را به شما پیشنهاد می کنیم.
آنچه در این مطلب خواهید خواند:
- معرفی رشته گردشگری
- مهارت های لازم برای رشته گردشگری
- بازار کار رشته گردشگری
- دانشگاه های سراسری که رشته گردشگری دارند (مدیریت جهانگردی)
- دروس دانشگاهی رشته گردشگری
- ادامه تحصیل در رشته مدیریت جهانگردی
معرفی رشته گردشگری
گردشگری به عنوان یک تقویت کننده اقتصادی که در توسعه اقتصاد بسیاری از کشورها طی چند دهه گذشته نقش دارد، شناخته شده است. گردشگری خواستار هماهنگی و همکاری بین آژانس های مسافرتی، اپراتورهای تور و گردشگران است. جهانگردی دارای چندین عنصر اصلی شامل، مقصد، جاذبه های تفریحی، اماکن، اقامتگاه و کلیه خدمات جانبی است.
جهانگردی همچنین شامل فعالیت افرادی است که برای مسافرت و اقامت در مکانی دور از محیط خانه خود برای تفریح، کار و یا اهداف دیگر حضور دارند.
ماتیسون و وال گردشگری را به شرح زیر تعریف می کنند:
“حرکت موقت مردم به مقصد خارج از مکان های معمول محل کار و اقامت، فعالیت های انجام شده در هنگام اقامت آن ها در آن مقصد و امکاناتی که برای تأمین نیازهای آن ها ایجاد شده است.”
رشته گردشگری شامل مدیریت بسیاری از فعالیت ها از قبیل مطالعه مقصد تور، برنامه ریزی تور، ایجاد برنامه سفر و تأمین محل اقامت می باشد. همچنین شامل تلاش های بازاریابی برای جذب گردشگر برای سفر به مقصد خاص نیز می شود.
به این نکته توجه کنید که چیزی به نام رشته گردشگری در ایران وجود ندارد و این عنوانی است که به اشتباه به آن اطلاق می شود. در نظام آموزشی ایران چندین رشته مرتبط با گردشگری وجود دارند که معروفترین آن ها همان رشته ی “مدیریت جهانگردی” است.
مهارت های لازم برای رشته گردشگری
از جمله مهارت های لازم برای رشته گردشگری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- مهارت های سازمانی، مدیریت زمان و مهارت های الویت بندی
- مهارت ارتباطی کلامی و نوشتاری
- قابلیت عملکرد هم به طور مستقل و هم در محیط تیمی
- مهارتهای بین فردی قوی
- انرژی بالا، اعتماد به نفس و اشتیاق
- تطبیق پذیری
- توانایی مدیریت چندین موضوع به طور همزمان
بازار کار رشته گردشگری
در صنعت گردشگری مشاغل متنوعی وجود دارد که با توجه به میزان تجربه و سابقه کار در سطوح مختلفی قرار دارند. این مشاغل عبارتند از:
- مدیر آژانس های گردشگری: این فرد مالک یک شرکت گردشگری بوده و مسئولیت مدیریت کلی از کارمندان اداری تا تصویب نهایی تور را بر عهده دارد.
- سرپرست آژانس مسافرتی: مدیر اداری است که جریان عملکرد سازمانی شرکت را هدایت می کند. مسئولیت نمایندگی، سازمان دهی پروژه های پیچیده و ایجاد اولویت های سازگار با اهداف شرکت را داشته و سرپرستی نیروی کار شرکت به عنوان رهبر تیم را داراست.
- معاون مدیر عامل : مدیر عامل یا سرپرست هیئت مدیره را از تمام جنبه های عملیاتی آژانس تور پشتیبانی می کند.
- مدیر دفتر: مسئول تمام وظایف عملیاتی است که شامل: آموزش کارکنان، ارتباطات بین ادارات و برنامه ریزی کارکنان می باشد.
- برنامه ریز رویداد ها و سفرها :رویدادهای گردشگری را مانند تعطیلات، پروموشن ها، سفرها و … برنامه ریزی و مدیریت می کند.
- کارشناس برنامه ریزی مقصد: تخصص این فرد در زمینه گردآوری اطلاعات در مورد مقصدهای متفاوت توریستی نظیر جاذبه های تاریخی و فرهنگی، جغرافیایی، مسیرهای دسترسی، پروازها، اقامت و هزینه هاست.
- مشاور تور و سفر : این شخص توصیه های سفر را در تهیه رزرو برای پروازهای بین المللی و داخلی، اقامت در هتل، تورهای بسته و سایر ترتیبات حمل و نقل ارائه می دهد.
- کارشناس گردشگری دولتی: این شخص فعالیت های مربوط به گردشگری و جذب گردش را از نظر بهبود اقصادی یک منطقه یا جاذبه خاص را انجام می دهد.
- محقق گردشگری: این فرد در مورد کسب و کار تحقیق، آنالیز و برنامه ریزی کرده و مارکتینگ و تبلیغات کسب و کار را برعهده دارد.
- استاد گردشگری : اعضای هیات علمی، مدرسان و معلمان در موسسه ای که آموزش گردشگری را ارائه می دهد.
- نویسنده گردشگری :نویسندگان کتاب ها و مطالب گردشگری، با هدف آموزش خواننده در مورد مقصد، توصیه های مفید برای کسانی که از مقصد بازدید می کنند و الهام بخشیدن به خوانندگان برای اینکه به مقصدی خاص سفر کنند.
- کارمند بخش فروش و رزرو آژانس های مسافرتی: این کارمندها، مسئول برنامه ریزی بسته های تور مختلف برای مشتریان گوناگون هستند. کارمندان این بخش به فن بیانی قوی نیاز دارند که علاوه بر مشتریان بتوانند با هتل ها و دیگر خدمات مربوطه مذاکره کرده و بهترین قیمت را برای شرکت پیدا کنند.
- هماهنگ کننده: این کار به اجرای موفقیت آمیز برنامه های گردشگری و برنامه هایی مانند تخصیص اتاق و تصویب تسهیلات در نمایشگاه ها، جشنواره ها و کنفرانس ها کمک می کند.
- راهنمای گردشگری: راهنمایان تور وظیفه این را دارند که به گردشگران راهنمایی ها و اطلاعات لازم را در مورد جاذبه های فرهنگی و طبیعی یک مقصد بدهند.
- مهماندار هواپیما
- همراه کننده تور: این شخص یک مشتری یا گروهی از مردم در یک سفر سازمان یافته و یا تور بسته شده برای آن ها توسط آژانس ها را، همراه می کند (معمولا به عنوان دستیار راهنمای تور حضور می یابد).
- منشی آژانس مسافرتی :انجام وظایف منشی گری در پشتیبانی از کانترهای فروش، مانند بایگانی پرونده ها، وارد کردن اطلاعات اضافی و …
- کارمند هتل: کارهای مربوط به دستیاری هتل داران در مورد اقامت و …
- کارمند بخش های فروش و بازاریابی: معمولا دپارتمان های فروش و بازاریابی، ترکیبی از شغل های مرتبط هستند. بخشی از این کارمندها به عنوان دستیار می توانند کار کنند که البته کمی سابقه در بخش های دیگر گردشگری، می تواند در انتخابشان موثر باشد.
- کارکنان امور گردشگری دولتی : تحت نظارت کارشناس گردشگری
دانشگاه های سراسری که رشته گردشگری دارند (مدیریت جهانگردی)
در زیر لیستی از دانشگاه های سراسری که رشته مدیریت جهانگردی را دارند آورده شده است.
نوع دوره | نام دانشگاه | جنسیت | ظرفیت |
روزانه | دانشگاه تبریز | زن – مرد | ۲۲ |
نوبت دوم | دانشگاه تبریز | زن – مرد | ۱۴ |
روزانه | دانشگاه سمنان | زن – مرد | ۲۱ |
نوبت دوم | دانشگاه سمنان | زن – مرد | ۲۱ |
روزانه | دانشگاه شهرکرد | زن – مرد | ۱۵ |
نوبت دوم | دانشگاه شهرکرد | زن – مرد | ۲ |
روزانه | دانشگاه شیراز | زن – مرد | ۱۸ |
مجازی دولتی | دانشگاه شیراز | زن – مرد | ۷۲ |
روزانه | دانشگاه علامه طباطبایی – تهران | زن – مرد | ۹ |
نوبت دوم | دانشگاه علامه طباطبایی – تهران | زن – مرد | ۹ |
روزانه | دانشگاه کردستان – سنندج | زن – مرد | ۲۴ |
روزانه | دانشگاه گیلان – رشت | زن – مرد | ۲۴ |
نوبت دوم | دانشگاه گیلان – رشت | زن – مرد | ۲۴ |
روزانه | دانشگاه مازندران – بابلسر | زن – مرد | ۱۲ |
نوبت دوم | دانشگاه مازندران – بابلسر | زن – مرد | ۱۲ |
روزانه | دانشگاه مازندران – بابلسر (محل تحصیل دانشکده میراث فرهنگی وصنایع دستی وگردشگری نوشهر) | زن – مرد | ۳۰ |
روزانه | دانشگاه محقق اردبیلی – اردبیل | زن – مرد | ۲۱ |
نوبت دوم | دانشگاه محقق اردبیلی – اردبیل | زن – مرد | ۹ |
روزانه | دانشگاه یزد | زن – مرد | ۲۱ |
روزانه | مجتمع آموزش عالی بم | زن – مرد | ۲۴ |
نوبت دوم | مجتمع آموزش عالی بم | زن – مرد | ۶ |
روزانه | دانشگاه تبریز | زن – مرد | ۱ |
روزانه | دانشگاه شهرکرد | زن – مرد | ۲ |
روزانه | مجتمع آموزش عالی بم | مرد | ۲ |
روزانه | دانشگاه کردستان – سنندج | زن – مرد | ۲ |
روزانه | دانشگاه شهرکرد | زن – مرد | ۴ |
روزانه | مجتمع آموزش عالی بم | زن | ۱ |
غیرانتفاعی | دانشگاه غیرانتفاعی شیخ بهایی – اصفهان | زن – مرد | ۳۶ |
غیرانتفاعی | دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ – تهران | زن – مرد | ۳۶ |
غیرانتفاعی | موسسه غیرانتفاعی باختر – ایلام | زن – مرد | ۳۶ |
غیرانتفاعی | موسسه غیرانتفاعی بینالود – مشهد | زن – مرد | ۳۶ |
غیرانتفاعی | موسسه غیرانتفاعی حکیم جرجانی – گرگان | زن – مرد | ۳۶ |
غیرانتفاعی | موسسه غیرانتفاعی خردگرایان مطهر – مشهد | زن – مرد | ۳۶ |
غیرانتفاعی | موسسه غیرانتفاعی شاندیز – مشهد | زن – مرد | ۳۶ |
غیرانتفاعی | موسسه غیرانتفاعی علاالدوله سمنانی – گرمسار | زن – مرد | ۳۶ |
غیرانتفاعی | موسسه غیرانتفاعی علامه قزوینی – قزوین | زن – مرد | ۳۶ |
غیرانتفاعی | موسسه غیرانتفاعی قدیر – لنگرود | زن – مرد | ۳۶ |
غیرانتفاعی | موسسه غیرانتفاعی مازیار – رویان نور | زن – مرد | ۳۶ |
پذیرش در رشته مدیریت جهانگردی در دانشگاه های دولتی روزانه، نوبت دوم (شبانه) ، پیام نور، غیرانتفاعی و مجازی دولتی صورت می گیرد. البته در رشته مدیریت جهانگردی دانشگاه آزاد اسلامی هم پذیرش دانشجو دارد.
دروس دانشگاهی رشته گردشگری
دروس پایه مقطع کارشناسی رشته مدیریت جهانگردی
- حقوق اساسی
- مبانی سازمانی و مدیریت
- روش تحقیق
- روانشناسی عمومی جهانگردی
- اصول اقتصاد ( خرد و کلان)
- اصول حسابداری (۱ و ۲)
- مبانی جامعه شناسی
- ریاضیات کاربردی در مدیریت جهانگردی
- مبانی و کاربرد کامپیوتر در جهانگردی
- آمار کاربردی در مدیریت جهانگردی
دروس اصلی مقطع کارشناسی رشته مدیریت جهانگردی
- پژوهش عملیاتی در جهانگردی
- تاریخ فرهنگ ایران (۱ و ۲)
- شناخت روحیات ملل
- رفتار سازمانی
- تجزیه و تحلیل مسائل اجتماعی ایران
- آداب سفر در اسلام
- زبان انگلیسی (۱ و ۲)
- گذراندن اوقات فراغت
- زبان دوم (۱ و ۲)
- قوانین و مقررات حقوقی جهانگردی
- مبانی مردم شناسی
- اقتصاد جهانگردی
- مدیریت بازاریابی و تبلیغات جهانگردی
- شناخت صنایع دستی ایران
- جغرافیای عمومی جهانگردی
- جغرافیای جهانگردی ایران
- نقشه خوانی
دروس تخصصی مقطع کارشناسی رشته مدیریت جهانگردی
- مکاله زبان انگلیسی
- فرهنگ عامه
- مکاتبات تخصصی در زبان انگلیسی
- آشنایی با سازمان های دولتی ایران
- باستان شناسی ایران
- هنر و معماری ایران (۱ و ۲)
- آشنایی با موزه های ایران
- زبان انگلیسی تخصصی (۱ و ۲)
- امور مسافرت و صدور بلیت
- فن راهنمائی
- برنامه ریزی توسعه جهانگردی
- مطالعات تطبیقی سیاست های جهانگردی
- برنامه ریزی و سرپرستی گشت های جهانگردی
ادامه تحصیل در رشته مدیریت جهانگردی
تحصيلات تكميلي رشته مدیریت جهانگردی در مقطع كارشناسي ارشد در ايران وجود دارد و هنوز مقطع دكترا اين رشته در ايران وجود ندارد. در مقطع كارشناسي ارشد طبق آخرين آمار گزينش دانشجو در اين مقطع دانشگاهاي دولتي:تهران ، علامه طباطبايي تهران ، سمنان و هنر اصفهان از جمله دانشگاه هاي بودند كه در مقطع كارشناسي ارشد در اين رشته پذيرش دانشجو داشته اند.
گرایش های کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی:
- مدیریت بازاریابی جهانگردی
- برنامه ریزی و توسعه جهانگردی
Friday, May 29, 2020
معرفی رشته علوم کامپیوتر
آنچه در این مقاله مطالعه خواهید کرد:
۱) معرفی رشته علوم کامپیوتر
۲) توانایی های یک متخصص علوم کامپیوتر
۳) تفاوت علوم کامپیوتر با مهندسی کامپیوتر
۴) بازارکار متخصص علوم کامپیوتر
۵) درامد یک متخصص علوم کامپیوتر
۶) ادامه تحصیل در ایران
۷) ادامه تحصیل در خارج کشور
۸) رشته علوم کامپیوتر مناسب چه کسانی است
۹) توصیه یک فارغ التحصیل رشته علوم کامپیوتر
۱) معرفی رشته علوم کامپیوتر
رشته علوم کامپیوتر از زیر گروههای رشته ریاضی می باشد که هر ساله بسیاری از دانش آموزان در بالا تر نوشتن این رشته یا مهندسی کامپیوتر، به سوالات و ابهامات زیادی برمیخورند.
جالب است بدانیدکه رشته علوم کامپیوتر در سال ۱۳۵۸ و در مقطع کارشناسی به عنوان یک رشته مادر، وارد دانشگاه تهران شد.
اما در سال۱۳۶۵ با راه اندازی دو شاخه اصلی مهندسی کامپیوتر، این رشته از لیست رشته های انتخابی حذف شد، با این حال نقش و اهمیت این رشته به حدی بالا است، که وزارت علوم مجبور شد در سال ۱۳۷۷، بار دیگر این رشته را به دفترچههای کنکور باز گرداند.
در تمام دنیا از رشته علوم کامپیوتر به عنوان «مادر» علم کامپیوتر که یکی از ارکان غیرقابل انکار علوم و صنایع حیاتی است، یاد میشود، چرا که کارشناسان این رشته، با داشتن پایه تئوری قوی می توانند با ابداع روشهای جدید، نوشتن برنامه های جامع و مفید و… کمکهای مؤثری به مهندسان کامپیوتر و همچنین مشاغل دیگر کنند.
این رشته بخاطر نیاز به یافتن بهترین الگوریتم ها برای حل مسائل در کمترین زمان و با بالاترین دقت، برای اولین بار در سطح بین المللی ارائه شد،در واقع هدف این رشته، تربیت متخصصان حرفه ای برای پردازش الگوریتمها وایجاد راه ارتباطی بین دانش ریاضی و کامپیوتر است.
نکته: برخلاف باورهایی که وجود دارد، علوم کامپیوتر، برنامه نویسی نیست، بلکه استفاده از زبان های مختلف برنامه نویسی برای حل مسائل مختلف میباشد.
۲) توانایی های یک متخصص علوم کامپیوتر
دریافت مدرک کارشناسی (در هر رشته ای) به قیمت چهار سال از عمر شما تمام می شود پس برای جلوگیری از به هدر رفتن بهترین سال های عمرتان از رشته ای که قرار است در آن تحصیل کنید، سعی کنید اطلاعات کاملی کسب کنید.
از مجموعه اطلاعاتی که باید در این مورد داشته باشید این است که ما باید چه ویژگی های شخصیتی و اکتسابی داشته باشیم و برای بهتین شدن نیاز به یادگیری و تقویت چه مهارت هایی داریم.
در لیست زیر مهم ترین مهارت هایی که یک متخصص علوم کامپیوتر باید داشته باشد را برای شما ذکر کرده ام:
قدرت حل مساله در علوم کامپیوتر، مهندسی نرم افزار و فناوری اطلاعات یک مهارت کلیدی محسوب می شود. اگر بصورت طبیعی کنجکاو نیستید و ذاتا دوست ندارید از مسائل مختلف سردر بیاورید پس از تحصیل در علوم کامپیوتر چندان لذت نخواهید برد، چرا که این رشته حیطه کاری چالش برانگیزی دارد.
مطالعه و به روز بودن در علوم کامپیوتر بسیار حائز اهمیت است، چراکه علوم کامپیوتر، رشته ای با تغییرات مداوم و رشد فراوان است، پس اگر به یادگیری مداوم زبان ها، توابع کتابخانه ای، برنامه ها، نرم افزارها و ویرایشگرهای کد جدید علاقه ندارید، از تحصیل در این رشته سریعا خسته خواهید شد مگر اینکه به مطالب قدیمی اکتفا کنید که اصلا توصیه نمیشود ( در هیچ رشته ای).
خلاقیت در علوم کامپیوتر شرطی برای بقا ست. در این رشته بر خلاف یک نویسنده، نقاش یا موسیقیدان باید از روی چرک نویس ها کدنویسی کنید که نیازمند تفکر خارج از چارچوب های عادی و تمرین مداوم است، موانع برنامه نویسی یکی از مشکلات برنامه نویسان است که برای غلبه بر آن باید بارها و بارها با اخذ تصمیمات مناسب از آن عبور کنید.
۳) تفاوت علوم کامپیوتر با مهندسی کامپیوتر
گرچه دو رشته علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر، نقاط مشترک زیادی دارند اما در عین حال تفاوتهای بسیار زیادی نیز با یکدیگر دارند.
در ادامه به ذکر مهم ترین این تفاوت ها و شباهتها خواهیم پرداخت.
در علوم کامپیوتر، ما به پردازش، ذخیرهسازی و انتقال دیتا سروها میپردازیم، اما مهندسی کامپیوتر ترکیبی از مهندسی برق و علوم کامپیوتر است، تفاوت اصلی رشته علوم کامپیوتر با مهندسي کامپيوتر (به ويژه گرايش نرم افزار) در اين است که رشته علوم کامپيوتر برخلاف مهندسي کامپيوتر به مباحث بنيادي کامپيوتر مي پردازد و از اين رو فاقد دروس آزمايشگاهي و کارگاهي است و بيشتر جنبه تحقيقات نظري دارد و همچنین در مجموعه علوم پايه (و نه فني و مهندسي) جاي مي گيرد.
تفاوت این دو رشته به زبان ساده:
در رشته علوم کامپیوتر میآموزید که چه مشکلاتی توسط کامپیوتر قابلحل هستند، الگوریتم مینویسید و با نوشتن برنامهها، بهکارگیری دیتابیسها و سیستمهای امنیتی، برای دیگر کاربران، سیستمهای کامپیوتری ایجاد میکنید.
در مهندسی کامپیوتر میآموزید چطور با طراحی نرمافزار، مفاهیم پردازش دیتا را میسر کنید. در واقع یک مهندس کامپیوتر مسئول اجرای نرمافزاری است که توسط یک متخصص علوم کامپیوتر ایجاد شده است
۴) بازارکار متخصص علوم کامپیوتر
در ایران برخی درس میخوانند که درسی خوانده باشند و مدرکی گرفته باشند، اما برخی هم هستند که درس میخوانند تا از آن بهعنوان ابزاری برای رسیدن به هدفهای بزرگترشان استفاده کنند و این گروه هم به دو دسته تقسیم میشوند:
آنها که میخواهند استخدام شوند و آنها که میخواهند استخدام کنند.
شاید فرد بخواهد با دانشی که کسب کرده بازار جدیدی در کشور بگشاید؛ با این حال، توجه ویژه به بازار کار رشته ای که قرار است بهترین روزهای جوانیمان را برای آن بگذاریم، یکی از ملزومات زندگی است.
یک متخصص علوم کامپیوتر در سمت های زیر( حتی در دوران تحصیل) میتواند مشغول کار شود.
توسعهدهنده نرمافزار
توسعهدهندگان نرمافزار، برنامههای نرم افزاری برای انواع پلتفرمها تولید میکنند؛ این برنامهها بر اساس نیاز کاربران، کاربردهای مختلفی را پوشش میدهند. یک توسعهدهنده مسئول تمام فرایندهای توسعه، تست و نگهداری محصول نرمافزاری است.
توسعهدهنده نرمافزار باید با خلاقیت خود بتواند نیاز کاربران را شناسایی کرده، سپس برای برطرف کردن آن برنامهریزی کند و در نهایت با به کارگیری دانش فنی و تجربی در زمینه کدنویسی، اقدام به تولید نرمافزار در همین راستا کند.
مدیر پایگاه داده
مدیران پایگاه داده نیازهای کاربران را تجزیه و تحلیل و ارزیابی میکنند؛ آنها در عین حال منابع را برای ذخیره و بازیابی اطلاعات توسعه و بهبود میبخشند.
مدیران پایگاه داده، باید از مهارت حل مسئله برخوردار باشند و بتوانند هرگونه سوء عملکرد در منابع پایگاه داده را در مواقع لزوم برطرف کنند، برنامهریزی برای تغییر سیستمها و راهکارهای موجود نیز از جمله دیگر وظایف آنها است.
تحلیلگر سیستمهای کامپیوتر
تحلیلگران سیستمهای کامپیوتری، سیستمهای سازمان را ارزیابی و با اعمال تغییرات لازم در سختافزار و نرمافزار، بهینه سازی و افزایش کارایی سیستم ها را تضمین می کنند.
یک تحلیل گر سیستم های کامپیوتری باید ارتباط منظمی با مدیران و کارکنان داشته باشد، به همین دلیل نیاز به مهارتهای ارتباطی قوی دارد تا بتواند کارکنان و مدیران را برای قبول راه حلهای ارائه شده توجیه کند.
تحلیلگران سیستم باید در مورد تکنولوژی و سیستمهای به روز و پیشرفته به صورت مداوم در حال تحقیق و یادگیری باشند.
مدیر پروژههای نرمافزاری
مدیر پروژه، فعالیتهای تیم برنامهنویسی و تحلیلگران را برای تکمیل پروژه، مدیریت و هماهنگ میکند.
یاین فرد در مورد مسائل فنی برا یک سازمان، نقش مشاور را ایفا میکند و راه حلها و نکاتی که باعث بالا رفتن بهرهوری میشوند را در قالب یک طرح ارائه میکند.
مهارتهای حل مسئله و آشنایی کامل با فناوری و سیستمهای کامپیوتری، داشتن مهارتهای ارتباطی قوی برای درک نیازهای کاربران و ارائه مشخصات فنی به توسعهدهندگان از ویژگی های دیگر مدیر پروژه محسوب میشوند.
توسعهدهندهی وب
توسعهدهنده وب، نیازهای کاربران برای منابع اطلاعاتی را ارزیابی و ساختار فنی وب سایتها را ایجاد میکند؛ در عین حال مطمئن میشود که صفحات وب به راحتی قابل دسترس و دانلود از طریق مرورگرها و رابطهای مختلف هستند.
توسعهدهندگان وب، همچنین می توانند ساختار سایتها را برای موتورهای جستجو بهینه میکنند تا به کمک آنها میزان بازدید و ترافیک کاربران به حداکثر مقدار ممکن برسد. این قشر باید از خلاقیت بالایی برخوردار باشند و بتوانند سایتهای اینترنتی در جهت رفع نیازهای گوناگون کاربران ایجاد کنند.
نکته: این موارد بخشی از مطرح ترین و رایج ترین مشاغلی بود که یک متخصص علوم کامپیوتر، حتی در دوران تحصیل، می تواند در آن ها مشغول به فعالیت شود.
۵) درامد یک متخصص علوم کامپیوتر
دانشگاه های دولتی که رشته علوم کامپیوتر دارند
دانشگاه اصفهان
دانشگاه الزهرا (س) – تهران (ویژه خواهران)
دانشگاه بجنورد
دانشگاه بزرگمهر قاینات
دانشگاه تبریز
دانشگاه تهران
دانشگاه خوارزمی – تهران (محل تحصیل کرج)
دانشگاه دامغان
دانشگاه رازی – کرمانشاه
دانشگاه زنجان
دانشگاه سلمان فارسی – کازرون
دانشگاه سمنان
دانشگاه سیستان و بلوچستان – زاهدان
دانشگاه شاهد – تهران
دانشگاه شهرکرد
دانشگاه شهید باهنر – کرمان
دانشگاه شهید بهشتی – تهران
دانشگاه شهید چمران – اهواز
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان – تبریز
دانشگاه صنعتی امیرکبیر – تهران
دانشگاه صنعتی بیرجند
دانشگاه صنعتی سیرجان
دانشگاه صنعتی شریف – تهران
دانشگاه صنعتی کرمانشاه
دانشگاه علم و فناوری مازندران – بهشهر
دانشگاه فسا
دانشگاه قم
دانشگاه کاشان
دانشگاه کردستان – سنندج
دانشگاه کردستان – سنندج (محل تحصیل دانشکده فنی و مهندسی و علوم پایه بیجار
دانشگاه کوثر – بجنورد (ویژه خواهران)
دانشگاه گلستان – گرگان
دانشگاه گیلان – رشت
دانشگاه لرستان – خرمآباد
دانشگاه مازندران – بابلسر
دانشگاه محقق اردبیلی – اردبیل
دانشگاه ولایت – ایرانشهر
دانشگاه ولی عصر (عج) – رفسنجان
دانشگاه یزد
دانشکده ریاضی و کامپیوتر خوانسار
مجتمع آموزش عالی بم
مرکز آموزش عالی کاشمر
مرکز آموزش عالی محلات (ویژه برادران)
۶) ادامه تحصیل در ایران
رشته ارشد علوم کامپیوتر دارای ۴ گرایش اصلی سیستمهای هوشمند، محاسبات علمی، سیستمهای کامپیوتری، نظریه محاسبه می باشد.
در مقطع دکتری نیز، گرایشهای نظریه محاسبه، نظریه سیستمها، محاسبات نرم و هوش مصنوعی، محاسبات علمی و زبانهای رسمی و روشهای صوری وجود دارد.
همچنین کلیه فارغ التحصیلان در مقطع ارشد از تمامی رشتهها، امکان انتخاب کد رشته علوم کامپیوتر در مقطع دکتری و تحصیل در این مقطع را دارند.
دانشگاه تهران، شهید بهشتی، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف و باهنر به صورت همزمان دارای مقاطع ارشد و دکتری در رشته علوم کامپیوتر هستند و دانشگاههای متعددی هم برای مقطع ارشد، آمادگی پذیرش دانشجو و ارائه رشتههای مربوطه را دارند. در کل با توجه به پتانسیل دانشجو، امکان ادامه تحصیل در این رشته و در مقاطع تکمیلی در داخل ایران فراهم است.
۷) ادامه تحصیل در خارج کشور
زبان تدریس رشته علوم کامپیوتر در کشورهای مختلف متفاوت است، اما اغلب این رشته ( در مقطع ارشد) به زبان انگلیسی تدریس میشود. تحصیل در رشته علوم کامپیوتر بدون مدرک زبان، بستگی به دانشگاه دارد و در برخی موارد امکانپذیر و در بسیاری از موارد امکان آن وجود نخواهد داشت.
شهریه دانشگاهها در رشته علوم کامپیوتر، از کشوری به کشور دیگر و بسته به نوع دانشگاه (خصوصی یا دولتی) متفاوت است.
درآمد رشته علوم کامپیوتر در خارج از کشور نیز متغیر است و وابسته به کشوری است که در ان مشغول به کار میشوید.
در پایان لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم که یکی از شرایط بسیار مهم جهت اخذ اقامت تحصیلی در رشته علوم کامپیوتر، کسب نمره بسیار عالی در درس ریاضیات است و لذا بهتر است در این زمینه انرژی و وقت قابل توجهی را صرف کنید.
نکته: فرقی نمی کند شما در چه رشته ای مشغول به تحصیل هستید، در هر رشته ای سعی کنید خوب درس بخوانید و با انجام فعالیت های علمی و کاری گوناگون ( در حوزه تحصیلی)، رزومه خود را پر بار کنید تا بتوانید به راحتی در ایران کار مناسب پیدا کنید یا برای ادامه تحصیل به خارج کشور سفر کنید.
۸) رشته علوم کامپیوتر مناسب چه کسانی است
پایه و اساس رشته علوم کامپیوتر علاقه به ریاضیات است. دانشجوی این رشته باید علاوه بر مباحث ریاضی به ساخت استدلال و اثبات موضوعات مختلف با دید منطقی و عددی اشتیاق داشته باشد (حتی مسائل روزمره جهان پیرامون).
واژگان علوم کامپیوتر و گرایشهای مربوطه بر خلاف معناشناسی، برای انجام محاسبات، بیشتر نیازمند قلم و کاغذ هستند تا کامپیوتر.
پایه و اساس این رشته ریاضیات است و با توجه به دو دسته کلی افراد (در باور عموم) که یا به ریاضیات علاقه دارند یا ندارند، انتخاب و عدم انتخاب این رشته و تحصیل در آن تا حدی قابل تشخیص است.
نکته: تلاش زیاد در تمام کارها باعث رفع نقایص موجود و حتی به وجود آمدن علاقه در حوزهای خاصی میشود که شاید تا پیش از آن هیچ جذابیتی در آن برای شخص وجود نداشته است.
نکته بعد در رشته علوم کامپیوتر، خلاقیت و به روز بودن است. اشخاصی که در این رشته تحصیل میکنند، یا دانش آموخته آن و در بازار کار مشغول هستند، نیاز است تا به دلیل رشد سریع فناوری و تغییر در تکنولوژیهای روز، همیشه در حال یادگیری باشند؛ در مورد جهان اطراف خود کنجکاوی کنند و با دید تحلیلی به آن بنگرند، چرا که برنامهها و سیستمها در هر زمینهای از زندگی و تجارت مورد استفاده قرار میگیرند.
۹) توصیه یک فارغ التحصیل رشته علوم کامپیوتر
بهتر است که افراد برای درک بیشتر رشته علوم کامپیوتر، مهارت خود در زبانهای برنامهنویسی تقویت کنند. پاسکال، جاوا، سی پلاس پلاس و پایتون از جمله زبانهای برنامهنویسی هستند که یادگیری آنها در ایجاد دید منطقی و تحلیلی کمک زیادی میکند.
رشته علوم کامپیوتر نیازمند مطالعه و تحقیق حتی بعد از فارغ التحصیلی است و در طول تحصیل و گذراندن واحدهای مربوطه در دانشگاه، فقط اطلاعات پایهای و کلی با استفاده از منابع معرفی شده منتقل میشوند؛ بنابراین جهت حضور در بازار کار، دانش آموخته باید با تلاش و کوشش و مطالعه و تحقیق، اطلاعات و معلومات خود را به روز کند تا نیاز اصلی بازار کار، که همان شیوهها و روشهای نوین رسیدن به
اهداف و افزایش سود دهی بنگاههای اقتصادی است را پاسخگو باشد
.